Risken för generationskrig skrev jag om för en liten tid sen och att jag ingalunda är ensam om att tänka i de banorna fick jag häromdagen bekräftelse på av Maria Ekström som under namnet Maria Suokannas skrivit en doktorsavhandling som heter Den anonyma seniorkonsumenten identifieras. Om identitetsskapande processer i en marknadsföringskontext. Hon nämner journalisten Riku Sivonen som 2006 i tidningen Nyt introducerade skällsordet ”mummopissikset” för äldre kvinnor som beter sig som bortskämda tonårsflickor och den franska journalisten Agathe Fourgnaud som har skrivit om den rollförvirring som uppstår när det finns både ”de evigt unga” och ”de redan gamla” och de sistnämnda anklagar de förra för att ha bestulit dem på deras liv. Och i Ylioppilaslehti fanns redan 2005 en artikel som började med att teckna ett framtidsscenario där den yngre generationen är på väg mot riksdagshuset för att demonstrera mot de stora årgångarna. Texten på banderollerna lyder: ”Jag betalar din rollator.”
Det tänkta årtalet för demonstrationen är 2017.
Räknat från 2005 har mer än halva tiden gått.